Allah sebaik perancang

Itukan takdir ilahi!!!

Hari ini aku sekali lagi terpedaya degan hasutan syaitan la’natullah, aku membiarkan nikmat masa lapang yang dikurniakan oleh Allah dengan begitu sahaja. Aku terus melelapkan mata tanpa mensyukurinya. Namun lenaku diganggu oleh deringan telefon bimbit yang kian nyaring. Aku bangkit dengan tidak rela. Selesai membaca doa,aku cuba menstabilkan diriku beberapa ketika, lantas menuju ke kamar selesa dan terus bersiap menemui tuhan pencipta alam.

Sesungguhnya kepadanya sajalah tempat pergantungan kita. Kalau bukan kerana nikmat yang dihadiahkan kepada kita, sudah pasti kita tidak akan mampu menggerakkan walaupun satu jari. Maka marikah kita sama-sama bersyukur kepadaNya.

Aku kira bahawa aku akan melalui satu proses kehidupan seperti biasa hari ini namun, sangkaanku tidaklah setepat mana kerana aku hampir saja terlupa dengan janjiku untuk menghadiri diskusi ekonomi bersama rakan seperjuangan yang akan disampaikan oleh u.Heizal Hezry, seorang pelajar PHD di university yarmouk. Syukurlah aku mengingati janjiku itu. Dan ia juga adalah rahmat dari Allah untukku. Syukran Ya Rabb.

Aku terus melangkahkan kaki di bumi gersang ini bersendirian menuju ke tempat program dijalankan sambil mulutku terkumat kamit membaca al-makthurat. Kebiasaannya aku akan sama-sama membacanya dengan sahabat setiaku, namun memandangkan beliau telah dulu keluar seawal jam 8 pagi kerana perlu menghadiri mesyuarat maka, aku terpaksa bersendirian walau ditemani Raqib dan Atid.

Sesampainya aku di rumah penganjur, program telah beberapa minit bermula. Namun ia sedikitpun tidak mencacatkan semangatku untuk setia mendengar. Satu demi satu amanat, amanah, nasihat, kata semangat dan sebagainya tersusun keluar dari mulut ustaz sebagai penguat semangat khususnya pada senior kami yang bakal pulang ke tanah air sambil menggendong gelaran ‘ustaz dan ustazah dari tanah arab’, dan akhirnya program ditamatkan dengan sesi diskusi soal jawab.

……………….............................

Sepangjang perjalanan pulang, aku hanya mendiamkan diri. Kekadang terbisik di telingaku kata-kata ustaz yang membuatkan keazamanku semakin berakar untuk memulakan medium penyebaran ilmu dan dakwah ini. Kata ustaz, andai kita orang yang tidak pandai maka, kena lebih banyak berusaha dari orang lain. Mesti harus rajin mencari titik kelebihan diri untuk cuba bantu orang lain. Perlu lebih banyak memberi dari menerima. Dan perlu banyak membantu supaya kita juga mudah dibantu. Kalau kita tidak ada kelebihan dalam bidang komunikasi, cungkil bakat dalam bidang lain. Cari titik kekuatan diri kerana kata beliau medan sebenar kita adalah berhadapan dengan masyarakat yang pelbagai ragam dan karenah. Ada golongan tua, muda, kecil, besar, berpendidikan, jahil, penduduk kampng, bandar dan sebagainya. Lantaran itu kita mesti kuasai segala bentuk ilmu supaya kita tergolongan dalam golongan cendikiawan yang tidak mempersiakan peluang dan amanah yang Allah pertanggnugjawabkan keatas kita, serta juga mampu memberi manfaat kepada orang lain.

Kata-kata ustaz terus terngiang di telinga seolah memanggilku untuk berhijrah membuat anjakan paradigma. Dalam hati kecilku terasa getaran bibit-bibit semangat ingin mencuba, walaupun aku sedar kemampuanku membatasinya. Namun dengan nikmat keazaman yang tinggi, aku gagah melawan perasaan dan nafsu perosak itu. Andai dapat ku lihat ia, sudah pasti aku menggenggam perasaan itu dan ku pijak-pijak agar ia tidak lagi membuntukan hati kecilku.

Tepat jam 4.30 petang, dengan lafaz Bismillah, serta berbekalkan tunjuk ajar sahabatku, aku memulakan coretan dan bermulalah sudah lembaran baru dalam hidupku. Semoga Allah mempermudahkan urusan dan mennguatkan semangatku agar aku tetep gagah berdiri berkongsi dan menyebarkan ilmu dan dakwah di bumi Allah yang penuh keberkatan ini.

Aku benar-benar mengharapkan tunjuk ajar dari kalian,sahabat-sahabat seperjuanganku.

Peace in Allahs love

0 comments:

Post a Comment