Ilham ilahi.. Syukran Ya Rabb

salam mujahadah buat teman-teman..

Minggu cuti sem kali ni ana dan sahabat2 ana sama2 memanfaatkan cuti kami dengan menjalankan projk yang dinamakan "satu kepala satu artikel". Ia bertujuan untuk mempertinggatkan penguasaan bahasa sekaligus melatih kami dalam kemahiran menterjemah.
program ni benar-benar memberi kesedaran kepada kami bahawa betapa pentingnya latihan seumpama ini dalam usaha untuk melahirkan cerdik pandai yang benar-benar berkualiti dan ia sememangnya memerlukan mujahadah yang sangat tinggi. alhamdulillah dalam usaha ini, ana sempat menyiapkan beberapa artikel berkaitan ekonomi. Di antaranya ialah:

Mekanisma Ketidakadilan Dalam Pengagihan Harta dan Kekayaan

Oleh: Nurul Syahida Bt. Ishak

Dewasa ini, dunia semakin liar di bebasi dengan penyakit dan wabak kemaksiatan, hukum Allah tidak lagi menjadikan manusia gentar, bahkan ada segelintir manusai dengan bebasnya menghina tanpa ada secebis pun sifat kehambaan dalam diri yang benar-benar jahil. Manusia semakin aktif berjoget dalam kejahilan dan semakin jauh dari rahmat pencipta. Alangkah pilunya, apabila kegemilangan yang pernah islam kecapi dulu, tidak lagi menjadi benteng pertahanan umat akhir zaman, bahkan islam kini rancak dihina dan difitnah oleh anasir luar. Manusia semakin lupa diri, golongan miskin terus ditindas, dan golongan kaya terus hanyut dalam nikmat duniawi. Bahkan ada yang sanggup menterjemahkan kecantikan islam dalam pengagihan harta dan kekayaan dengan cara terlarang dan di antaranya ialah:

P Pengharaman Mendapatkan Hasil Secara Tidak Adil

Islam mencegah secara mutlak mendapatkan hasil secara monopoli. Setiap barang mempunyai ‘harga yang adil, dan harga sama’. Adapun definisi monopoli menurut pandangan fiqh: wujudnya individu yang membeli sejumlah barang dengan niat menaikkan harga kerana permintaan yang tinggi dari pembeli serta menjerumuskan mereka ke lembah kemudharatan.

Pengharaman Mendapatkan Hasil Secara Riba

Secara definisinya, riba membawa makna lebihan (Al-ziyada), mengembang (al-numuw). meningkat dan membesar (al-irtifa dan al-uluw). Setiap pertambahan dalam harga atau pinjaman adalah dilarang oleh Allah S.W.T dan Rasulnya secara keras. Diantara hikmah pengharaman riba adalah disebabkan berlakunya kezaliman kepada beberapa golongan khususnya golongan miskin yang tidak berkemampuan. Kewujudan riba akan menjerumuskan golongan ini ke lembah kemiskinan yang keterlaluan dan mengangkat kekayaan golongan kaya sehingga mereka selesa mendapatkan hasil kekayaan dengan hanya menggoyangkan kaki.

Secara jelasnya Allah S.W.T mengharamkan riba kerana kemampuannya menjerumuskan manusia ke kelopak kehinaan sekaligus menghalangi manusia mendapat keberkatan dari ilahi, iaitu pencipta seluruh alam yang maha mengetahui lagi maha bijaksana

Pengharaman Mendapatkan Hasil Dengan Cara Memakan Harta Orang Lain

Islam menegaskan bahawa perlunya mujahadah dalam berusaha untuk mendapatkan hasil yang halal bagi menjamin kehidupan seseorang individu muslim berada dalam kondisi yang baik sekaligus memastikan tidak berlaku sebarang kezaliman pada mana-mana pihak. Dunia jelas mempamerkan kegiatan yang tidak bermoral ini pada masyarakat seperti berlakunya rasuah, judi, pertaruhan, salahguna kuasa para pemerintah dan sebagainya. Tapi malangnya, hanya sekelumit yang mngambil pengajaran dan selebihnya masih aktif mendongak ke langit menanti balasan ilahi tanpa mereka sedari.

Pengharaman Mendapatkan Hasil Secara Paksaan

Allah menzahirkan islam dalam bentuk yang amat sempurna dan mampu melengkapi semua sudut dan aspek kehidupan. Namun, kewujudan manusia yang tidak berdiri dan berpegang di atas agama Allah ini telah mencacatkan kecantikan islam. Dengan mudah mereka mencalari hukum-hukum Allah tanpa memikirkan balasanNya. Tidak kurang pula golongan yang tidak berhati perut menyebarkan kezaliman di atas muka bumi ini contohnya, wujud golongan yang cuba menghalang wanita dari mendapat hak mereka dalam sistem mirath, dan golongan yang dengan sewenagnya membuat pembaziran dalam sumber rezeki, serta kewujudan golongan pemilik hamba yang menghalang para hamba dari memiliki sebarang harta. Hal ini jelas mencacatkan kesempurnaan islam yang sememangnya berdiri di fatas tiang keadilan.

Rujukan: Muhadharoh iqtisod ijtima’i

0 comments:

Post a Comment