Perjuangan yang perlu diteruskan.

Pengembaraan mencari ilmu memang benar-benar menyukarkan tambahan lagi, bila kita terpaksa berjauhan dengan keluarga, saudara-mara, rakan-rakan dan masyarakat sekeliling. bertambah rumit, bila kita terpaksa mengharungi segala jenis dugaan dan ujian dengan hanya berbekalkan semangat dan kekuatan sendiri. Namun, adakalanya kekuatan itu Allah anugerahkan melalui sahabat seperjuangan yang sama-sama bermujahadah untuk mencari mutiara ilahi ini.

Meneruskan saki baki perjuangan mengejar tuntutan agama demi mencari nur ilahi di bumi anbiya’ ini bukan mudah bagi seorang pelajar dan daie yang benar-benar cuba untuk memutikkan cintanya kepada ilmu Allah. Adakalanya niat jauh tersimpang dari tuntutan syar’i , mencari ilmu semata nenagih pujian sahabat seperjuangan, adakalanya lupa menadah tangan bersyukur pada rahmat ilahi ketika kejayaan bertandang, tertelan jolokan syaitan menggangkat diri sendiri dan sebagainya. Bergetar jiwa bila teringat hadith rasulullah yang menyebut tentang tegahan baginda pada ummatnya.

قال رسول الله (صلى) : من طلب العلم ليجاري به العلماء أو ليماري السفهاء وجوه الناس اليه ادخوله الله النار

Sabda rasulullah: (Sesiapa yang menuntut ilmu supaya dengan ilmunya dia boleh berbantah dengan ulama’ @ berbantah dengan orang jahil dan dengan ilmunya, dia dipandang tinggi, maka Allah akan memasukkan ia ke dalam neraka.)

Jutaan ujian dari Allah yang melanda namun, hanya sekelumit darinya yang mampu ditangani dengan penuh bijaksana dan berhemah, golongan mad’u yang datang meminta nasihat ketika jatuh ingin berdiri, hanya segelintir yang mendapat kekuatan kembali, kalah dalam puluhan mujahadah, lalai melaksanakankan hak Pencipta, ibubapa, keluarga, sahabat dan masyarakat serta yang paling utama adalah hak pada diri sendiri .

Seluas lautan terpaksa direntasi, gunung-ganang perlu diharungi, bukit-bukau dilalui berbekalkan mujahadah beriringi amanah islam, ibubapa serta masyarat semata mencari bekal memasak ilmu di dada di lautan mutiara yang dihuni para anbiya’ dan ilmuan yang penuh keberkatan. Di bumi inilah para anbiaya’ berjihad bermatian menegakkan deenul islam dan tiba kini masa generasi kita menggali tinggalan mereka. Moga kekuatan milik bersama.

Agama suci ini menyeru tegas ummatnya supaya beriltizam dalam menuntut ilmu walaupun terpaksa bermandi peluh dengan juhud yang luar biasa. Tuntutan agama perlu dipenuhi demi mengecap Cinta Ilahi. Walauapapun yang terjadi, segalanya adalah rancangan ilahi dan sememangnya Dial ah sebaik perancang. Moga segala usaha syurga idaman sebagai ganjarannya. Bertepatan dengan kalam kekasih Allah yang berbunyi:

قال رسول الله (صلى) : من سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله به طريقا الى الجنة

Sabda rasulullah: (Barangsiapa yang berusaha mencari satu jalan untuk menuntut ilmu, maka sesungguhnya Allah akan mempermudahkan urusan perjalanannya ke syurga.)

-Ingatan buat para sahabat dan khususnya pada empunya diri-

0 comments:

Post a Comment