Bermujahadahlah!!


Alhamdulillah, entry kali ni ana suka nak berkongsi dengan para sahabat yang sudi menziarahi blog ana yang dah sekian lama menyepi. Bukan apa, namun inilah pengalaman seronok yang ana suka nak ceritakan. Apapun, pertama sekali ana mohon maaf kerana dah lama tidak meng’up date’ blog suram ni.

Dah hampir sebulan pun kehidupan ana dan sahabat2 senior sibuk bersama adik-adik baru di bumi Jordan ni.
Macam-macam ragam dan kerenah yang ana dapat saksikan, antaranya ialah babak dan part sedih adik-adik bila teringat keluarga, babak gembira dapat kenalan, pening hari pertama masuk jamiah, pelik dengan budaya arab,gerun dengan doctor dan dukturah, kaku untuk membiasakan diri dalam biah yang memang di luar jangkaan mereka.

Terkadang tersenyum ana pada setiap tindakan mereka, bagai anak-anak kecil yang benar-benar memerlukan bantuan sokongan mahupun pasakan semangat dari kami yang bergelar ‘senior’.

Namun, apa yang terpapar pada wajah tulus dan luhur mereka ialah konsep mujahadah dalam mempelajari kehidupan baru, jiwa ana cukup terkesan dengan juhud mereka demi untuk mengadaptasikan diri dengan kehidupan harian. Tidak lekang mempelajari ilmu dan kalimah baru, bahkan tidak pula malu bertanya pada sahabat sohabiah melayu mahupun arab walau satu ketika ana lihat adik-adik ini, tertunduk malu dek kerana penghinaan dari kanak-kanak arab yang berada di sekeliling mereka yang jelas melontarkan kalimah-kalimah yang mampu melukakan hati.

Namun, keadaan itu sedikitpun tidak mematahkan semangat juang mereka. Mungkin inilah anugerah kekuatan yang Allah hadiahkan untuk mereka. Syabas ana ucapakan pada kalian. Yakinlah bahawa setiap ujian dan dugaan yang Allah berikan tidak lain dan tidak bukan, tentulah pada hamba yang benar-benar tabah menghadapainya. Bersyukurlah kerana kalian adalah hamba terpilih dari jutaan hamba lain.

Ada pula dalam kalangan adik-adik yang bertuah ini, sebahagian mereka sanggup mencari peluang mencuri masa bermujahadah untuk menjadi “ mustami’ ” (pendengar) dalam subjek yang diambil oleh senior dan subjek di luar jamiah (jamiah lain) semata-mata untuk mengejar tuntutan agama dalam mencari ilmu. Bertepatan benar dengan hadis yang disebut oleh Rasulullah S.A.W mafhumnya: “menuntut ilmu itu adalah kefardhuan ke atas ummat islam”.

Seawal kelas pertama yang mereka masuk, alhamdulillah Allah telah temukan kami. Terkejut juga ana dibuatnya, dan saat itu teserlah mimik muram di wajah mereka, sambil mencebik mereka mengiyakan tanggapan ana. Tidak faham la akak!!!

Ana kira mereka dah serik untuk belajar lagi, tapi segalanya meleset apabila sekali lagi Allah temukan kami selepas beberapa hari. Namun kali ini, nah!! Sambil tersenyum mereka cuba mensyarahkan apa yang telah dipelajari dalam kelas. Mumtaz!! Ana tabik dengan usaha yang ditunjukkan. Usaha mereka dah membuahkan hasil. Syukran ya Rabb!!

Walauapapun yang berlaku, segala yang baik itu, Allah lah penentunya. Semoga setiap langkah dan usaha yang kita lakukan, syurga Allah sebagai gantinya. Moga kita tergolong dalam golongan muttaqin.

-Ikhlaskan niat, jelaskan matlamat-

0 comments:

Post a Comment