Kembara Mujahidah !!


Ucapan tahmid memenuhi ruangan kalam, setelah ana dan sahabat-sahabat selamat sampai ke teratak usang kami , casa intelek. Empat hari tiga malam rehlah kami ke dua buah mantiqah di bumi Jordan iaitu, mu’tah dan aqobah cukup memahat pengalaman manis yang tidak mungkin kami lupakan tambahan lagi apabila perjalanan para musafir ditemani hujan lebat dan hembusan angin syita’ yang mampu menggoncang kestabilan sebuah bas bermuatan penuh.


Seharian perjalanan kami ke mu’tah dimanfaatkan dengan menziarahi dhoreh 3 syuhada’ yang berpeluang menghadap ilahi tanpa perlu dimandikan jasadnya sebagai bukti kepahlawanan mereka bermatian menegakkan Deenul Islam yang syahid di peperangan mu’tah. 3 syuhada’ yang dimaksudkan ialah Jaafar Atthoyyar, Zaid bin Harithah, dan Abdullah bin Rawahah.


Antara kisah yang mampu menghadirkan semangat perjuangan seorang mujahid adalah syahidnya Jaafar Attoyar kerana mempertahankan panji islam sebagai tanda keagungan islam. Beliau dengan gagah mempertahan panji dengan tangan kanannya, namun dengan kuasa Allah, tangannya disambar pedang musuh yang ligat menghunus para mujahidin islam. Dengan perkasa beliau mengalihkankan panji ke tangan kirinya namun, perkara yang sama telah Allah takdirkan ke atas beliau!! Akhirnya beliau syahid dalam keadaan memeluk panji dengan baki tangan yang ada. Apabila perkabaran syahidnya mujahidin ulung itu sampai kepada Baginda rasulullah, maka sabda rasulullah yang mafhumnya “ sesungguhnya aku melihat Jaafar terbang di syurga bersama sayapnya”. Wallahua’lam. Semoga para syuhada’ yang syahid di medan perang akan sentiasa dicucuri rahmat oleh Allah S.W.T.



Sejarah demi sejarah kami kupas, kemegahan islam satu ketika dahulu dapat kami rasakan walau hanya dengan sekelumit kupasaan keangunganNya. Kami juga berpeluang dihidangkan dengan kesempatan meziarahi maqam nabi Allah Nuh alaihissalam bersama simbolik sebuah gunung yang di ukir menjadi bahteranya. Subhanallah.!!


Ruang demi ruang disingkap, peluang demi peluang di hadiahkan oleh Allah kepada kami, sepetang kami memaksimakan kualiti masa di Istana Karak yang pernah ditawan oleh Sollahuddin Al Ayubi bersama tenteranya yang mengambil masa hampir 8 bulan untuk proses pengepungan. Nah!! Berkat istimrarnya tahajud dan perngantungan yang tinggi kepada Ilahi, maka tentera rom dapat ditawan. Syabas buat tentera-tentera Allah!!


Perjalanan bersejarah selama sehari telah kami habiskan di mu’tah dan bermalam di sana, kembara khalifah kami diteruskan lagi dengan menelusuri gunung ganang dan dataran berpasir bertemankan hembusa syita’ yang menghunus tulang-tulang kering kami. Jauh di sudut hati seungkap kalimah syukur kami kirimkan pada ilahi kerana diberi peluang menghirup udara dan bertapak seketika didataran yang pernah dipijak oleh Rasulullah. Terasa zuoq seorang mujahidah. Subhanallah !!


Sesampainya kami di destinasi kedua setelah mengharungi 2 jam perjalanan, bentangan agungNya kuasa ilahi melalui keindahan laut merah yang luas seluas mata memandang menjadi tatapan pagi kami. Hanya Dialah sebaik pengatur kejadian.!!


Ruangan Masa yang berbaki, kami manfaatkan dengan menikmati juadah seafood, membeli-belah beberapa jenis buah tangan untuk keluarga tercinta, memandangkan dengan izin Allah, kami bakal mengakhiri gelaran mahasiswa jamiah yarmouk awal bulan 6 ini, dan akan pulang ke tanah air.


Kami juga sempat melemparkan pandangan pada suatu sudut pemandangan iaitu, tinggalan kaum aikah yang Allah timpakan keatas mereka azab dengan menjadikan mereka monyet atas sebab kederhakaan yang mereka lakukan. Selain itu, para musafirin mendapat halwa mata yang menarik dan sebagainya. Keindahan yang terpapar sudah cukup menggambarkan kuasa agung dan mutlak milikNya.


Insyaallah segala pengalaman yang kami dapat akan menambahkan lagi kesedaran islam dalam diri . Dan semoga kita termasuk dalam golongan yang apabila diberi nikmat dan peringatan, maka kita tidak kufur dengan setiap pemberian. Wallahua’lam.

1 comments:

subhanallah..Masya Allah..sungguh terkesan dengan kembara penuh bermakna ini..

" Jauh di sudut hati seungkap kalimah syukur kami kirimkan pada ilahi kerana diberi peluang menghirup udara dan bertapak seketika didataran yang pernah dipijak oleh Rasulullah. Terasa zuoq seorang mujahidah !!!"

SUBHANALLAH...SUNGGUH..KESYUKURAN YANG TIDAK TERUCAP SEBENARNYA APBILA DAPAT MENJEJAKKAN KAKI KE BUMI YANG PENUH KEBERKATAN INI...

 

Post a Comment